Digital Marketing: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις!
Έγινε ενημέρωση: 7 Απρ 2022
Όλοι μας πλέον ακούμε γύρω μας τη φράση Digital Marketing - και άλλες παρεμφερείς φράσεις - χωρίς όμως να καταλαβαίνουμε τι ακριβώς σημαίνουν, και το κυριότερο γιατί είναι τόσο σημαντικές σήμερα. Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την τεχνολογική ανάπτυξη και η σημασία του διαδικτύου είναι ζωτική πλέον, το Digital Marketing - ή αλλιώς το Ψηφιακό Μάρκετινγκ - είναι παντού γύρω μας. Σε αυτό το άρθρο θα καλύψουμε όλες τις έννοιες που αφορούν το Digital Marketing και φυσικά γιατί είναι απαραίτητο για κάθε επιχείρηση.

Τι είναι το Marketing
Για να κατανοήσουμε ακριβώς για τι πράγμα μιλάμε, πρέπει να καταλάβουμε τι είναι το Marketing. Το Marketing, λοιπόν, αφορά όλες εκείνες τις ενέργειες και διαδικασίες που πραγματοποιεί μια επιχείρηση ώστε να προσφέρει ένα προϊόν σε μια αγορά. Οι ενέργειες αυτές αφορούν τη δημιουργία, την επικοινωνία, την προώθηση και την προσφορά αυτού στην αγορά που στοχεύει. Ο ρόλος του Marketing είναι να δημιουργεί αξία στο κοινό που προσφέρει. Αυτό γίνεται προσφέροντας προϊόντα, τα οποία καλύπτουν ορισμένες ανάγκες στο συγκεκριμένο αυτό κοινό.
Και το αιώνιο debate ξεκινάει. Τελικά το Marketing δημιουργεί ή καλύπτει ανάγκες; Παρόλο που οι απόψεις ακόμα και σήμερα διίστανται, το Marketing δεν μπορεί να δημιουργήσει ανάγκες! Οι ανάγκες των ανθρώπων είναι ευρέως γνωστές, συγκεκριμένες και ιεραρχημένες (Θεωρία Ιεράρχησης Αναγκών - Abraham Harold Maslow). Ο ρόλος του Marketing είναι να ανακαλύπτει νέους τρόπους για να καλύψουμε τις ήδη υπάρχουσες ανάγκες μας. Για παράδειγμα, ένα σταθερό τηλέφωνο μας καλύπτει την ανάγκη της επικοινωνίας. Ένα τεχνολογικά πιο εξελιγμένο κινητό τηλέφωνο, δε δημιουργεί μια καινούργια ανάγκη. Απλά καλύπτει την υπάρχουσα ανάγκη μας με καλύτερο τρόπο. Το γεγονός ότι δεν μπορούμε να αντισταθούμε σε μια νέα iphone συσκευή δεν σχετίζεται με τις πραγματικές μας ανάγκες και είναι «αλλουνού παπά ευαγγέλιο».
Συνεχίζοντας λοιπόν, το Marketing έχει πολλές και διαφορετικές πτυχές και λειτουργίες και χωρίζεται σε 2 κύριες κατηγορίες. Το παραδοσιακό και το ψηφιακό (ή μοντέρνο). Το παραδοσιακό αναφέρεται σε όλες τις ενέργειες διαφήμισης, προβολής και προώθησης μιας επιχείρησης ή ενός προϊόντος στον πραγματικό κόσμο. Ένα παράδειγμα αποτελεί μια διαφημιστική αφίσα που παρουσιάζει ένα θεατρικό. Αντίθετα, το ψηφιακό Marketing αφορά όλες τις ενέργειες Marketing, αλλά στο διαδίκτυο. Και σε αυτό θα εστιάσουμε παρακάτω. Πάμε λοιπόν!
Digital Marketing
Το Marketing αφορά τη σύνδεση ενός οργανισμού με το κοινό του, τη σωστή στιγμή, στο σωστό μέρος. Παλαιότερα, οι επιχειρήσεις ήταν αυτές που προσέλκυαν το κοινό τους. Σήμερα ισχύει το αντίθετο. Το κοινό προσελκύει τις επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ότι για να μπορέσει να επιβιώσει ένας οργανισμός πρέπει να βρίσκεται κοντά στο κοινό του. Και το “μέρος” που όλοι οι άνθρωποι βρίσκονται συνεχώς πλέον, είναι ένα: το διαδίκτυο!
Η διάσταση και η σημαντικότητα του Digital Marketing αυξάνεται καθημερινά, όσο αυξάνεται και ο αριθμός των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Οι επιχειρήσεις στρέφονται στο διαδίκτυο, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα και εργαλεία, όπως τα Social Media, τις μηχανές αναζήτησης (Google), τα emails και άλλα για να έρθουν κοντά και να προσεγγίσουν το κοινό τους.
Το διαδίκτυο πλέον αποτελεί μια εξαιρετικη ευκαιρία και παράλληλα αναγκαία επένδυση για τις επιχειρήσεις. Το παράδοξο αυτό συμβαίνει καθώς μια επιχείρηση που δεν μπορεί να ακολουθήσει την τεχνολογική πρόοδο (διαδίκτυο), είναι καταδικασμένη. Ο ψηφιακός κόσμος προσφέρει μια νέα διάσταση επιχειρηματικότητας στις επιχειρήσεις και βεβαίως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Από την άλλη μεριά, το διαδίκτυο είναι ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, στο οποίο είναι πολύ εύκολο για έναν οργανισμό να παραγκωνιστεί. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι μια επιχείρηση εκτός διαδικτύου δεν έχει υψηλό περιθώριο ανάπτυξης.
Γιατί είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις

Προσεγγίστε μεγαλύτερο κοινό
Ο κύριος και σημαντικότερος λόγος που οι επιχειρήσεις βρίσκονται στο διαδίκτυο είναι γιατί - όπως αναφέραμε προηγουμένως - εκεί βρίσκονται οι ανθρώποι. Οι επιχειρήσεις πρέπει να φροντίζουν να έχουν ψηφιακή παρουσία, για να μπορούν να προσεγγίσουν επιτυχώς νέους πελάτες χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, αλλά και τους ήδη υπάρχοντες. Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις να δραστηριοποιηθούν σε νέες αγορές, να προσεγγίσουν νέα κοινά και να αναπτυχθούν. Φυσικά, πίσω από αυτό κρύβεται και η κατάλληλη στρατηγική. Μπορεί ο ψηφιακός κόσμος να είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις, αλλά παράλληλα χρειάζεται γνώση και μεθοδικότητα.
Ψηφιακή παρουσία
Γιατί είναι σημαντική η ψηφιακή παρουσία; Γιατί μια επιχείρηση που δεν βρίσκεται στο διαδίκτυο, δεν έχει ύπαρξη. Είναι γνωστό ότι διαδίκτυο είναι ένας πόλος έλκης για επιχειρηματική δραστηριότητα. Βλέποντας την εξέλιξη αυτού, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις μετέβησαν στον ψηφιακό κόσμο. Το αποτέλεσμα είναι να αυξηθεί ραγδαία ο επιχειρηματικός ανταγωνισμός σε παγκόσμια κλίμακα. Σήμερα, το διαδίκτυο αποτελεί ένα αναγκαίο και παράλληλα πολύ ανταγωνιστικό εργαλείο και σε αυτό συμβάλλει το γεγονός ότι όλες οι επιχειρήσεις βρίσκονται online.
Ένας οργανισμός που βρίσκεται online έχει την ευκαιρία να γνωστοποιήσει την παρουσία του στην αγορά που δραστηριοποιείται, προωθεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του και αποκτά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αντίθετα, ένας οργανισμός που δεν έχει διαδικτυακή παρουσία, όχι μόνο παραγκωνίζεται από την αγορά και τους ανταγωνιστές του, αλλά θεωρείται ως μη αξιόπιστος. Οι καταναλωτές θέλουν να ταυτίζονται με brands και για να το κάνουν αυτό χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Αν το brand αυτό δεν βρίσκεται στο διαδίκτυο, χάνει την εγκυρότητα του και την ευκαιρία να αναπτυχθεί.
Εξειδικευμένη στόχευση
Μια εξίσου εξαιρετική προοπτική που προσφέρει το Digital Marketing είναι η πρόσβαση σε εξελιγμένα τεχνολογικά εργαλεία. Αυτά τα εργαλεία δίνουν στις επιχειρήσεις νέες δυνατότητες διαφήμισης, στόχευσης και ελέγχου. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί μια επιχείρηση να έχει εξατομικευμένη στόχευση κοινού, προσεγγίζοντας άτομα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή που βρίσκεται πιο χαμηλά στο marketing funnel. Έτσι, οι επιχειρήσεις μπορούν να έχουν μια δυναμική και πολύ στοχευμένη προσέγγιση και φυσικά πολύ καλύτερα αποτελέσματα στις προωθητικές τους ενέργειες.
Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα διαφήμισης, τα ψηφιακά εργαλεία προσφέρουν τη δυνατότητα να επικεντρωνόμαστε σε επιλεγμένα κοινά, με επιλεγμένα επικοινωνιακά μέσα και μηνύματα.
Αποδοτικότητα & έλεγχος
Εκτός των άλλων, ένα χαρακτηριστικό που κατεξοχήν εκφράζει το Digital Marketing είναι η απόδοση και ο έλεγχος. Τα δύο αυτά χαρακτηριστικά αποτελούν υψίστης σημασίας για έναν οργανισμό, καθώς μπορεί να έχει μια απόλυτη εικόνα για τα αποτελέσματα των ενεργειών του, σε πραγματικό χρόνο. Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά μέσα διαφήμισης, το διαδίκτυο έχει ένα διαφορετικό τρόπο χρέωσης, όπου η απόδοση σχετίζεται άμεσα με το κόστος. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι τα αποτελέσματα μιας ενέργειας εξαρτώνται από τα χρήματα που επιλέγει κανείς να επενδύσει στην ενέργεια αυτή.
Εκτός από αυτό, υπάρχει η δυνατότητα διαρκούς παρακολούθησης, επεξεργασίας και ελέγχου μιας ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, αν μια διαφήμιση δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, μπορεί απλά να διακοπεί ή να τροποποιηθεί ανάλογα. Με αυτό τον τρόπο υπάρχει πλήρης έλεγχος για το πως μια επιχείρηση επενδύει τα χρήματα της και τι αντίκτυπο έχουν αυτά στην ίδια. Αυτό, αντίστοιχα, προσφέρει μια πολύ μεγάλη δυναμική για αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα, αφού μπορεί κανείς να αξιοποιήσει τα διαθέσιμα διαδικτυακά εργαλεία για να εντοπίσει τις βέλτιστες τεχνικές προβολής και προώθησης της επιχείρησης του.
Μετρήσιμα αποτελέσματα
Δεδομένου ότι στον επιχειρηματικό κόσμο η πληροφορία είναι ανεκτίμητη, το Digital Marketing αποτελεί θησαυρός. Και σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα Marketing, μια διαδικτυακή επιχείρηση μπορεί να έχει πρόσβαση σε πολλά δεδομένα. Εκτός από το γεγονός ότι η πληροφορία είναι άμεσα διαθέσιμη και προσβάσιμη, είναι και μετρήσιμη. Για κάθε ενέργεια που κάνει ένας οργανισμός, υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα σε πραγματικό χρόνο. Είναι αντιληπτό ότι στον φυσικό κόσμο δεν υπάρχει αυτή η πολυτέλεια. Με αυτό τον τρόπο είναι πολύ ευκολότερο για τις επιχειρήσεις να βελτιστοποιούν τις ενέργειες τους και να επιδιώκουν μέγιστη αποδοτικότητα.
Ωστόσο το να έχει κανείς στη διάθεση του δεδομένα δεν αρκεί. Πρέπει να μπορεί να τα αξιοποιήσει και να βγάλει συμπεράσματα από αυτά. Για τον λόγο αυτόν, στο διαδίκτυο υπάρχουν δείκτες, οι οποίοι μας βοηθούν να κατανοούμε τα αποτελέσματα των ενεργειών μας. Παρακάτω αναλύονται μερικά παραδείγματα.
Κινητικότητα ιστοσελίδας
Στο Digital Marketing μπορούμε να γνωρίζουμε ακριβή δεδομένα για μια επιχειρηματική δραστηριότητα, όπως τον αριθμό επισκεπτών σε μια ιστοσελίδα, τις σελίδες που οι χρήστες επισκέπτονται, τον χρόνο δραστηριότητας τους, τις συσκευές που χρησιμοποιούν κ.α. Αυτά τα δεδομένα αφορούν την επισκεψιμότητα μιας ιστοσελίδας, και μεταξύ άλλων, αποτελεί μια πολύ χρήσιμη πηγή πληροφορίας για κάθε οργανισμό.
Απόδοση ενεργειών και δημιουργία πελατών
Σκεφτείτε ότι κάνετε μια διαφημιστική ενέργεια, στην οποία το κοινό σας μπορεί να αφήσει τα στοιχεία του και να κερδίσει μια έκπτωση για μελλοντικές αγορές. Αυτή η διαφήμιση στο διαδίκτυο μπορεί να φιλοξενηθεί από μια πλατφόρμα (Social Media) ή από μια άλλη ιστοσελίδα (affiliate marketing). Η επωνυμία που δημιουργεί αυτή την ενέργεια αποκτά δεδομένα όπως το πόσα άτομα προσέγγισε η διαφήμιση, τα clicks, πόσοι συμπλήρωσαν την φόρμα, κ.α. Λαμβάνοντας υπόψην αυτά τα δεδομένα, μπορεί η επιχείρηση αυτή να δημιουργήσει ένα πλάνο, το οποίο βασίζεται στην απήχησης της ενέργειας αυτής, να προσελκύσει νέους δυνητικούς πελάτες και να μάθει καλύτερα το κοινό της.
Μια αποτελεσματική στρατηγική digital marketing, σε συνδυασμό με τα κατάλληλα εργαλεία, μας επιτρέπει να εντοπίσουμε όλη την αγοραστική διαδικασία των καταναλωτών, από την στιγμή της γνωριμίας, μέχρι τη στιγμή της αγοράς. Μπορούμε επίσης να βελτιστοποιούμε τις προσπάθειες μας παρακολουθώντας τα κανάλια που έχουν μεγαλύτερη απόδοση για το κοινό μας, και ποιες ενέργειες είναι καλύτερες για να συνδεθούμε μαζί τους.
Φυσικά, το Digital Marketing δεν είναι ένα εύκολο άθλημα. Δεν αρκεί για να μπει κανείς στο διαδίκτυο για να έχει επιτυχή επιχειρηματική δραστηριότητα. Στο ψηφιακό περιβάλλον τα πράγματα είναι διαφορετικά. Μια επιχείρηση οφείλει να κατανοήσει ότι:
Οι καταναλωτές έχουν ισχύ να ορίσουν τους κανόνες
Το κάθε μέσο επικοινωνίας είναι ξεχωριστό, ιδιαίτερο και πολλές φορές ιδιότροπο
Το περιβάλλον επιχειρηματικότητας είναι αυστηρά μεταβλητό και εύθραυστο
Ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά υψηλός
Το inbound marketing γίνεται το νέο marketing
Τι περιλαμβάνει το Digital Marketing
Το Digital Marketing πρέπει να γίνεται αντιληπτό ως μια γενική έννοια, η οποία έχει πολλές στρατηγικές, εργαλεία, μέσα και τακτικές. Όλες αυτές οι ενέργειες έχουν ένα κοινό: τη σύνδεση με τους δυνητικούς και υπάρχοντες πελάτες. Αυτό πρακτικά συμβαίνει από την κατοχή μιας ιστοσελίδας, στη δημιουργία διαφημίσεων στα Social Media, στη δημιουργία περιεχομένου και πολλά άλλα. Το σημαντικότερο είναι να μπορεί ένας οργανισμός να κατανοήσει σωστά το κοινό του και να εντοπίσει τα καταλληλότερα μέσα για να το προσεγγίσει, με τις κατάλληλες ενέργειες.
Όπως είπαμε, είναι απαραίτητο να υπάρχει ψηφιακή παρουσία. Επίσης απαραίτητο, όμως είναι να κατανοεί μια επιχείρηση το πως λειτουργεί ο ψηφιακός κόσμος και τις λειτουργίες αυτού. Το να έχει κανείς online παρουσία χωρίς τις κατάλληλες ενέργειες, δεν έχει ουσία και αποτέλεσμα. Στο διαδίκτυο πρέπει μια επιχείρηση να διεκδικεί κομμάτι από την πίτα με το να γίνεται ανταγωνιστική προωθώντας την παρουσία και τη δραστηριότητα της συνεχώς.
Παρακάτω, θα αναλύσουμε όλες τις λειτουργίες του Digital Marketing